Monday, May 30, 2016

Pra Gawai

Posted on 7:33 AM by Chris Avilla

SK Ng Ju, Julau. Pra Gawai merupakan aktiviti tahunan yang dijalankan dengan bantuan komuniti sekitar sekolah yang melibatkan masyarakat rumah panjang. Mereka juga terdiri daripada ibu bapa dan penjaga murid-murid di sini.

Pada siang hari banyak program dijalankan. Program tersebut biasanya berunsurkan sukan dan permainan. Penglibatan pada tahun ini sangat meriah jika dibandingkan dengan dua tahun sebelum ini. Murid-murid kelihatan sangat seronok apabila melihat ibu bapa dan penjaga mereka hadir memeriahkan program pada hari tersebut.

Pada sebelah malamnya pula, majlis makan malam sempena Pra Gawai dijalankan di dewan PIBG. Pada waktu itu juga pasukan yang memenangi program pada siang hari tadi akan diberi hadiah. Aktiviti seperti cabutan bertuah dan memotong kek merupakan kewajipan kerana ia antara cara yang dapat mendatangkan pendapatan untuk PIBG. Hasil kutipan tersebut digunakan untuk membiayai perjalanan dan program yang melibatkan murid-murid di luar kawasan sekolah.

Tahun ini merupakan tahun yang amat meriah dan sangat baik. Kutipan pada hari tersebut diluar jangkaan. Stok minuman ringan juga tidak mencukupi kerana sambutan amat menggalakkan. Kemuncak kepada program ini adalah nyanyian lagu sponsor. Nyanyian ini juga telah membuat kutipan yang banyak dan dapat membantu sumber kewangan PIBG.

Terima kasih dan tahniah diucapkan kepada pihak sekolah dan juga ibu bapa serta penjaga kerana telah memeriahkan dan menjayakan program Pra Gawai pada tahun ini. Sekian.

No Response to "Pra Gawai"

Leave A Reply

Portal Kementerian Pendidikan Malaysia

e-Operasi

Catatan Popular