Sunday, May 25, 2014

Berjuang Di Pedalaman

Posted on 11:46 AM by Chris Avilla

Gambar Guru dan Kaki Tangan Sokongan. Pict By: Cikgu Julaihe. 

Terasing dari dunia serba moden dan jauh dari ketamadunan terkini bukanlah satu alasan untuk semua guru yang berkhidmat di pedalaman untuk mengelak melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan. Senyuman dari raut wajah guru-guru yang tiba di sekolah ini menjelaskan bahawa mereka berusaha untuk membantu anak-anak di dunia "hulu" ini. Di sebalik senyuman itu juga tersimpan satu kekuatan yang menyembunyikan tanggungjawab yang sama dengan orang kebanyakan di bandar sana.

Bagi yang sudah berkeluarga dan mempunyai anak yang sedang memerlukan perhatian, sememangnya mereka sentiasa merancang untuk menguruskan masa kembali ke bandar bagi memenuhi pelbagai keperluan. Guru pedalaman sememangnya harus tabah dalam menjalankan tanggungjawab dan harus sentiasa bertindak secara profesional.

Asil karya Cikgu Sulong.

Mereka dahagakan ilmu.

Keadaan sunyi dan tenang.
Apa-apapun, selamt hari guru saya ingin ucapkan kepada semua guru. Jalankan tugas dengan penuh amanah kerana ia merupakan satu keutamaan. Adakalanya kita harus mengenepikan soal peribadi dalam membuat keputusan demi kepentingan institusi pendidikan. Saya yakin, perjuangan para guru di pedalaman penuh dengan cerita dan tidak ramai yang mengetahui kisah yang tercipta. Jalankan tugas dengan penuh komitment dan cintai sekolah itu. Agar segala yang dilaksanakan menjadi lebih menarik dan sesuai dengan keadaan geografi serta sosial sekolah. Sekian.

No Response to "Berjuang Di Pedalaman"

Leave A Reply

Portal Kementerian Pendidikan Malaysia

e-Operasi

Catatan Popular