Wednesday, November 18, 2015

Perjalanan kian mencabar

Posted on 2:24 AM by Chris Avilla

Perjalanan ke Sekolah Kebangsaan Nanga Ju ( SK Ng Ju ) semakin mencabar memandangkan sekarang merupakan musim hujan. Laluan yang berbukit serta berbatu menjadikan perjalanan kenderaan pacuan empat roda merupakan satu kemestian. Selain daripada mengunakan jalan darat para pegawai yang berkhidmat di SK Ng Ju boleh memilih sungai sebagai laluan alternatif pada musim hujan ini.

Berbeza jika dibandingkan dengan jalan darat laluan sungai menjadi lebih senang pada musim hujan kerana pegawai ataupun pengguna laluan sungai tidak perlu menarik perahu dikawasan yang cetek. Cuma apa yang membimbangkan apabila menggunakan laluan sungai pada musim hujan hanyalah "kebasahan" semasa menaiki bot panjang. Lain macam bunyinya tetapi itulah hakikat nya semasa menaiki bot panjang silap-silap haribulan buat yang tiada atap membuatkan kita basah kerana hujan dan basah disebabkan air sungai yang memercik masuk ke dalam bot panjang.

Tambang terkini untuk bot panjang adalah sekitar 400 ringgit untuk sebuah bot. Manakala untuk menaiki pacuan empat roda hanyalah 50 ringgit sekepala. Sebuah bot boleh memuatkan 4 orang sahaja dalam keadaan selesa.Sekian.

Gambar hiasan. Sumber Calvin Elizer from Pakan. ( pada hakikat nya laluan dalam gambar di atas tidaklah sedahsyat laluan ke sekolah kerana di sekolah tanah lumpur dan becak berada pada lereng bukit yang sering berlaku tanah runtuh. tetapi gambar tersebut sudah cukup untuk menggambarkan cabaran yang bakal menanti )

No Response to "Perjalanan kian mencabar"

Leave A Reply

Portal Kementerian Pendidikan Malaysia

e-Operasi

Catatan Popular